De Dierenarts Kennemerlaan
Agressie in de praktijk
Agressief gedrag is onacceptabel
Wij kunnen agressie niet accepteren. Wij hebben een agressieprotocol en willen je daarover informeren.
Wanneer wordt het agressieprotocol gebruikt?
De assistent/paraveterinair is de eerste die beledigende of bedreigende taal te horen krijgt, aan de telefoon of aan de balie. Alle voorvallen, waarbij medewerkers zich beledigd of bedreigd voelen, worden vastgelegd en besproken in het team.
Wat betekent dit?
We nemen contact op met de desbetreffende cliënt, we vragen om uitleg en maken duidelijk waarom diens gedrag niet acceptabel was. Heel soms is het nodig om de cliëntrelatie te verbreken. Dat laatste gebeurt als het bij herhaling mis gaat of als er ernstige bedreigingen plaatsvinden. Bij ernstige bedreigingen en lichamelijk geweld doen wij aangifte bij de politie.
Gelukkig komt het zelden voor dat het écht bedreigend wordt. ‘Korte lontjes’, onaardige opmerkingen en schelden komen helaas wekelijks voor.
Hoe wel om te gaan met meningsverschil en boosheid?
Wanneer je je zorgen maakt over je dier en naar ons toe komt, heb je misschien verwachtingen over hoe het contact met ons zal verlopen, over onze mogelijkheden en misschien ook over de uitkomst van het consult.
Dat begrijpen wij heel goed, wij werken elke dag met en voor bezorgde eigenaren en hun zieke dieren.
Als je verwachtingen niet uitkomen, als er dingen mislopen of als je het niet eens bent met de aangeboden zorg, willen we het daar met je over hebben. Dat is in ieders belang.
Dus als je boos, verdrietig of geïrriteerd bent over iets, vraag dan om een gesprek.
Dan gaan we dat aan, liefst even apart en niet aan de balie.
Wij zoeken dan samen met jou naar oplossingen.